همه ما یک بار با هایده گریه کردهایم: چرا؟:
از منظر عصبشناسی، گریه با موسیقی غمگین یک «متناقضنما» است. مغز هنگام شنیدن ملودیهای حزین، پرولاکتین ترشح میکند؛ هورمونی که در آغوش مادر و سوگواری واقعی آزاد میشود و حس تسکین میدهد. صدای هایده، با ویبراتوی پهن و ربعپردههای دستگاه شور، نورونهای آینهای را چنان تحریک میکند که انگار خودت در حال تجربهٔ اندوهی عمیقی. در واقع گریه نمیکنی، مغزت در حال خوددرمانی شیمیایی است. آیا آهنگهای شاد هایده هم چنین مکانیزمی دارند یا آنجا فقط پای شوق است؟
راهکار:
وقتی با آهنگهای هایده گریه میکنی، داری در یک آیین جمعی نانوشته شرکت میکنی که نسلهاست ادامه دارد. صدای او فقط نوستالژی شخصی نیست، بلکه ظرفی است برای اندوههای مشترک یک فرهنگ. این بار که اشک ریختی، ببین کجای ملودی لرزش صدایش دقیقاً قلاب میشود به خاطرهای که حتی شاید متعلق به خودت نباشد.