وقتی آدمها تصوراتت را به گند میکشند:
مغز برای صرفهجویی انرژی، مدلهای سادهای از آدمها میسازد (میانبرهای شناختی). وقتی واقعیت این مدل را نقض میکند، آمیگدال «خطای پیشبینی» را پردازش میکند و حس خیانت شعلهور میشود. در روانشناسی به این چرخه «ایدهآلسازی-بیارزشسازی» میگویند که در اختلال شخصیت مرزی شایع است. آیا اگر تصور اولیهات اشتباه باشد، «گند زدن» درواقع یعنی نشاندادن چهرهٔ واقعی؟
راهکار:
این جمله حاصل «خطای فرافکنی» است: تو تصویری ایدهآل از آدمها ساختی و حالا آنها را مقصر میدانی. اما واقعیت این است که «گند زدن» آنها اغلب یعنی نشاندادن خودِ واقعیشان. شاید مشکل از لنز تو باشد، نه سوژه.