جستجو کنید..موضوع
نوع فیلترفیلتر
بهترزبان
بهترترتیب

غم غیبت معشوق

1 پست
متن های غم غیبت معشوق / بهترین متن غم غیبت معشوق [پیشنهادی]
همه فیلتر
همه زبان
بهترین ترتیب
"در غیاب تو، کسی شاد ندیدست‌ مرا؛"️
5.0
غمگین عاشقانه دلتنگی عاشقانه وابستگی عاطفی شادی وابسته غم غیبت معشوق
مطالعات عصب‌شناسی نشان می‌دهد مغز افراد در جدایی ا...

در غیاب تو، هیچ‌کس شادم ندید: شعری از دلتنگی:

مطالعات عصب‌شناسی نشان می‌دهد مغز افراد در جدایی از معشوق، واکنشی مشابه ترک مواد مخدر نشان می‌دهد؛ سیستم دوپامین کاهش می‌یابد و توان لذت‌بردن از محیط افت می‌کند. این یعنی شاید واقعاً در نبود او، هیچ چیز خوشحالت نکند – این یک واکنش شیمیایی است، نه ضعف. جالب اینجاست که عشق قدیمی ایرانی، این مفهوم را هزار سال پیش در بیتی ساده ثبت کرده: «در غیاب تو، کسی شاد ندیدست مرا». آیا این حکمت شاعرانه، از علم امروز پیشی گرفته بود؟

راهکار:

از نگاه روانشناسی مثبت‌گرا، شادی یک مهارت درونی است، نه یک جایزه برای بودن کسی. بیت تو به زیبایی نشان‌دهنده‌ی «اسناد شادی به حضور معشوق» است. تمرینی جالب: فردا در غیابش، سه چیز کوچک که تو را خوشحال می‌کند یادداشت کن. این یک انقلاب شخصی کوچک است.

مشابه ها