چرا درک بیشازحد واقعیت آدمها آزاردهنده است؟:
در روانشناسی، درک بیشازحد حالات ذهنی دیگران بدون فاصلهگذاری عاطفی منجر به «پریشانی همدلانه» میشود، نه همدلی سازنده. آزمایشهای تصویربرداری مغزی نشان میدهند که این حالت شبکههای درد مغز را فعال میکند، انگار که خودت مستقیماً رنج میکشی. آیا مرز بین درک عمیق و خودویرانگری فقط همین چند میلیمتر قشر پیشپیشانی است؟
راهکار:
این درک عمیق میتواند نوعی همدلی شناختیِ فوقالعاده باشد که اگر با حفظ مرز روانی همراه شود، از تیغی برنده به راداری دقیق تبدیل میشود. درک کن، اما در رنج دیگران حل نشو.