دوست دارم های بی فایده مثل موفق باشید آخر امتحان:
در زبانشناسی، عباراتی مثل «موفق باشید» یا حتی «دوستت دارم» در بسیاری مواقع «بیان تهی» (Phatic Expression) هستند؛ یعنی فقط برای حفظ ارتباط اجتماعی گفته میشوند نه انتقال معنا. جالب اینجاست که پژوهشها نشان میدهند شنیدن این عبارات کلیشهای میتواند سطح کورتیزول را بالا ببرد چون مغز آن را بهعنوان یادآوری فشار روانی تفسیر میکند. این یعنی گاهی سکوت، حمایتگرانهتر است.
راهکار:
این جملات درست مثل شکلکهای ته پیام هستند: معنی عمیقی ندارند، اما نبودشان عجیب است. شاید همیشه دنبال معنا نباشیم؛ گاهی فقط میخواهیم ردّی از حضور احساس باقی بماند.