ما وکیل گناهان خود و قاضی دیگرانیم:
این تناقض رفتاری ریشه در «سوگیری خودخدمتی» دارد؛ یک خطای شناختی که در آن موفقیتهایمان را به خود و شکستهایمان را به عوامل بیرونی نسبت میدهیم، اما برای دیگران دقیقاً برعکس عمل میکنیم. مغز ما برای حفظ عزت نفس، این مکانیسم دفاعی را به کار میگیرد. آیا میتوان این الگوی ذهنی را بازنویسی کرد؟
راهکار:
یک تمرین ساده: دفعه بعد که کسی را قضاوت کردید، لحظهای مکث کنید و از خود بپرسید: «آیا من همیشه در موقعیت مشابه، بیخطا بودهام؟» این سوال میتواند لنز نگاهتان را تغییر دهد.