از مسکن سردرد تا خود سردرد شدن:
تحقیقات نشون داده که واکنش مغز به تجربهی طرد عاطفی دقیقاً مشابه واکنش به درد فیزیکی فعال میشه. در واقع، وقتی کسی که قبلاً برات تسکینبخش بوده حالا مولد درد شده، مغزت تو یه پارادوکس گیر افتاده: همون نورونهایی که قبلاً واکنش مسکن نشان میدادن الان آژیر خطر به صدا درمیارن. این تغییر شیمیایی میتونه اعتیادآور باشه چون مغز هنوز انتظار تسکین داره. سوال بهجا: آیا ادامهدادن به این الگو، خودش نوعی وابستگی به درد نیست؟
راهکار:
این استعاره رو برعکس کن: اگر کسی که مسکن بود حالا خودش درد شده، شاید وقتشه به جای مسکن، دنبال درمان ریشهای باشی. گاهی جدایی خودش مسکن بعدیست.