دلبستگی بیش از حد: چرا عشق شدید به فراق میانجامد؟:
در روانشناسی، پدیدهای به نام «اضطراب دلبستگی» توضیحدهنده همین جمله است: وقتی بیشازحد به کسی وابسته میشویم، ترس از دست دادنش باعث میشود رفتارهای چسبنده و کنترلگرانه نشان دهیم که دقیقاً طرف مقابل را دورتر میکند. مغز ما بهطور طبیعی تهدیدِ از دست دادن را دو برابر قویتر از پاداشِ بهدستآوردن پردازش میکند؛ به این خطای شناختی «زیانگریزی» میگویند.
راهکار:
از لنز روانشناسی مثبتگرا، این جمله ریشه در «اضطراب دلبستگی» دارد: وقتی عشق به ترس از دست دادن تبدیل میشود، رفتارهای کنترلگرانه ناخودآگاهانه فاصله ایجاد میکنند. اما عشق مشفقانه – که در آن آزادی دیگری حفظ میشود – میتواند چرخه را بشکند و دلبستگی را متعادل کند.