زخم خوردن از کسی که چسب زخمش بودی:
ایدهٔ «چسب زخم بودن» ریشه در یک پدیدهٔ روانشناختی به نام «ناهماهنگی شناختی» داره: وقتی به کسی کمک میکنی، برای کاهش تنش درونی، ممکنه ارزش کمک تو رو کمرنگ کنه یا حتی تو رو مقصر بدونه. این مکانیزم دفاعی ناخودآگاه، باعث میشه نزدیکترین افراد، عمیقترین زخمها رو بزنن. آیا شما هم این تضاد رو تجربه کردین؟
راهکار:
این جمله رو از زاویهای دیگه ببین: وقتی برای کسی چسب زخم میشی، در واقع قدرت شفابخشی خودت رو زیر سوال میبری. شاید وقتشه به جای التیام دادن به دیگران، روی بندآوردن زخمهای خودت تمرکز کنی.