قضاوت دیگران و خودفریبی در اشتباهات:
تحقیقات روانشناسی نشان میدهد «سوگیری خدمت به خود» باعث میشود موفقیتها را به خودمان و شکستها را به عوامل بیرونی نسبت دهیم. در مقابل، برای دیگران دقیقاً برعکس عمل میکنیم. این پدیده که «خطای اسناد بنیادین» نام دارد، توضیح میدهد چرا اشتباه خود را در گونی پنهان و اشتباه دیگران را روی دیوار تابلو میکنیم. آیا میتوان در لحظه این سوگیری را شناسایی کرد؟
راهکار:
این جمله اشاره به «سوگیری بازیگر-ناظر» دارد: ما اشتباه خود را به شرایط و اشتباه دیگران را به شخصیتشان نسبت میدهیم. یک راه تیزبینانه: دفعه بعد که اشتباه کسی را قضاوت کردی، لحظهای فکر کن اگر خودت جای او بودی چه عواملی را مقصر میدانستی؟ شاید آن گونی هم روی دیوار باشد اما تو پشتش را نمیبینی.