معنی جمله «باشی میزنم نباشی بیونم» از شایع:
روانشناسی به این الگو میگه «تقویت متناوب»: وقتی عشق و توجه گاهی حاضر و گاهی غایبه، دقیقاً مثل قمار، مغز بیشتر تحریک میشه و وابستگی عمیقتری میسازه. جملهٔ «باشی میزنم نباشی بیونم» یک شرطیسازی ناسالمه که فرد رو در بلاتکلیفی نگه میداره و شدیداً اعتیادآوره. به همین دلیل تو فرهنگ عامه موندگار میشه. شما هم چنین شرطسازیهایی رو تجربه کردین؟
راهکار:
این جمله رو میشه از دریچهٔ روانشناسی دلبستگی دید: نشونهٔ اضطراب ترک شدن. بهجای «باشی میزنم»، گفتن «بودنت آرومم میکنه» همونی رو میرسونه، بدون تهدید. سیگار هم که عصای تنهاییست.