من مرده ام اما برای تو بلند میشوم:
در علوم اعصاب، «نورونهای آینهای» باعث میشه درد دیگران رو در مغز خودمون حس کنیم. جالبتر اینکه وقتی کسی رو در غم میبینیم، مغز ما دوپامین کمتری ترشح میکنه و انگیزهی کمک کردن رو بالا میبره. این یعنی حتی در عمیقترین بیحالی، دیدن ناراحتی کسی میتونه سیستم عصبی رو وادار به «برخاستن» کنه. آیا این نشون نمیده همدلی از غریزهی بقا هم قویتره؟
راهکار:
این جمله رو میشه از زاویهی دیگهای هم دید: وقتی میگی «مردهام»، یعنی از نظر احساسی خالی و بیحال. اما هنوز انگیزهات برای راحتی طرف مقابله. انگار عشق عمیقترین شکستنهای درون رو هم میتونه موقتاً درمان کنه. شاید این «برخاستن» همون لحظهای باشه که به خودت ثابت میکنی هنوز برای کسی ارزش قائلی.