چرا بودن بهتر از نبودن است؟:
آیا میدانستید در روانشناسی، «اثر مالکیت» باعث میشود انسانها به چیزهایی که دارند ارزش بیشتری نسبت به چیزهای نداشته قائل شوند؟ جملهتان دقیقاً به همین سوگیری اشاره دارد: بودن همیشه بر نبودن ارجحیت دارد چون ما به داشتههایمان وابسته میشویم. اما نگاهی به فلسفهٔ اگزیستانسیالیسم هم جالب است: سارتر میگفت «وجود مقدم بر ماهیت است» – یعنی ما با انتخابهایمان به بودن معنا میبخشیم. بهنظر شما آیا این جمله میتواند در لحظات سخت هم الهامبخش باشد؟
راهکار:
این جمله یادآور این است که حتی لحظات سخت هم ارزش زیستن دارند؛ زیرا تجربهٔ بودن، با تمام رنجهایش، فرصتی برای رشد و معناست.