آیا بعد از تو کسی حال خوب را به من میدهد؟ | روانشناسی وابستگی:
درواقع مغز ما برای شادی به افراد خاص وابسته نیست، بلکه به الگوهای دوپامین و اکسیتوسین وابسته است. تحقیقات نشان داده است که پس از جدایی، سطح کورتیزول (هورمون استرس) تا ۳ برابر افزایش مییابد و تا ۶ ماه طول میکشد تا به حالت عادی برگردد. اما خبر خوب: دوپامین از طریق منابع جدید مثل موسیقی، طبیعت یا موفقیت در کار هم ترشح میشود. سوال تاو: آیا تا به حال تجربه کردهاید که یک کار ساده مثل پیادهروی حال شما را بهتر کند؟
راهکار:
پاسخ: بله، اما نه از طریق همان شخص. مغز ما برای ترشح دوپامین به نشانههای آشنا عادت میکند. با ایجاد عادتهای جدید (مثل ورزش، یادگیری یا معاشرت با دوستان) میتوانی مدارهای عصبی جدیدی برای لذت بسازی. این فرآیند «بازنویسی نوروپلاستیسیته» نام دارد.