بهانه شلوغی یا دروغی که تمام شد؟:
مطالعات روانشناختی نشان داده یکی از رایجترین توجیههای دروغگوها استفاده از بهانههای «شلوغی» است، چون بار شناختی ذهنشان کم میشود و راحتتر دروغ میگویند. عجیبتر اینکه وقتی فردی به شما بگوید «شلوغ بودم»، مغز شما به طور خودکار احتمال صداقت را بیشتر از دروغ ارزیابی میکند – این خطا به نام «سوگیری تأیید اعتماد» شناخته میشود. حالا فکر میکنی چند بار به جای «شلوغ بودم» بهتر بود «نخواستم ببینمت» را بشنوی؟
راهکار:
این جمله انگار توجیهای است برای تمام آن لحظاتی که طرف مقابل با شلوغی سرش را به کار گرم کرد تا نیازی به دروغ گفتن نباشد. پیشنهاد میکنم به جای تحلیل رفتار دیگران، از خودت بپرس: چرا تا به حال به این بهانهها اعتنا کردی؟