جستجو کنید..موضوع
نوع فیلترفیلتر
بهترزبان
بهترترتیب

به کیفمان بود

1 پست
متن های به کیفمان بود / بهترین متن به کیفمان بود [پیشنهادی]
همه فیلتر
همه زبان
بهترین ترتیب
بر ما هر چه گذشت مقصر قلبمان بود..
بیچاره مغز، که هر چه گفت به کیفمان بود..️
4.0
شعر روانشناسی به کیفمان بود دل و عقل در تضاد لذت طلبی به قیمت عقل مقصر دل است یا مغز
تحقیقات نوروکاردیولوژی نشان می‌دهد قلب حدود ۴۰ هزا...

تضاد دل و عقل؛ چرا همیشه دل را مقصر می‌دانیم؟:

تحقیقات نوروکاردیولوژی نشان می‌دهد قلب حدود ۴۰ هزار نورون دارد و مستقل از مغز سیگنال می‌فرستد — به همین دلیل است که هیجانات را واقعاً 'در دلمان' حس می‌کنیم. از طرفی مغز با ترشح دوپامین طراحی شده تا ما را به پاداش‌های آنی بکشاند و 'کیف' بدهد، حتی اگر عاقبتش پشیمانی باشد. این بیت ناخودآگاه یک جنگ زیستی را ترسیم کرده: دشمن از درون مغز و قلب هماهنگ می‌شود! اگر مغز هم همدست لذت است، دیگر چه کسی را مقصر بدانیم؟

راهکار:

این بیت یک تناقض ظریف را نشان می‌دهد: مغز اغلب با توجیه‌سازی، تصمیمات احساسی را 'خوب' جلوه می‌دهد تا از انتخاب دلمان 'به کیفمان شود'. یعنی مغز گاهی وکیل مدافع دل می‌شود، نه دشمنش. شاید مقصر واقعی ناهماهنگی این دو است؛ دفعه بعد که خواستید دل را سرزنش کنید، از مغز بپرسید چرا آن لذت آنی را منطقی جلوه داد.

مشابه ها