بدهی عشقی و خیانت: معامله در عشق:
در اقتصاد عصبی، احساس بدهکار بودن در رابطه، همان ناحیهای از مغز را فعال میکند که بوی بد یا طعم تلخ فعال میشود: اینسولای قدامی. یعنی مغز ما بیعدالتی را بهشکل فیزیکی پردازش میکند. اما نکته اینجاست: عشق بر اساس زیستشناسی هیچ دفتر حسابداری ندارد. آیا عشق هم با معیار بدهی و طلب سنجیده میشود؟
راهکار:
این نگاه معاملهای، در واقع یک سپر روانی است: ذهن برای پیشبینی درد، پیش از وقوع آسیب، خود را طلبکار تصور میکند. گویی با تبدیل عشق به بدهی، کنترل را به دست میگیری. پشت این دفاع، ترس عمیقی از آسیبپذیری پنهان است.