معنی اصطلاح کردی «بانت خوین کم»:
زبان کردی گویشهای متعددی دارد؛ «بان» در سورانی به معنی «بالا» و «خوین» یعنی «خون» است. عبارت «بانت خوین کم» یعنی «خون تو را بالا میآورم» یا بهعبارتی «فشار خونت را بالا میبرم». جالب اینکه این اصطلاح در طب سنتی کردی به گرمی مزاج و عصبانیت ربط داده میشده. آیا شما هم اصطلاحاتی با ریشههای پزشکی در زبان مادریتان سراغ دارید؟
راهکار:
برای درک دقیقتر، بدانید که «بانت خوین کم» در گویش سورانی کردی به معنای بالا بردن فشار خون است و در محاوره به عصبانیت اشاره دارد. اگر به دنبال منابع معتبر برای یادگیری اصطلاحات کردی هستید، از دیکشنریهای گویشهای مختلف استفاده کنید.