چرا بعد از جدایی دلتنگی و حس خیانت میکنیم؟:
تحقیقات عصبشناسی نشان میدهد وقتی فردی که به او وابستهایم با دیگران خوشحال است، همان ناحیه از مغز (insula anterior) فعال میشود که در تجربهی درد فیزیکی شرکت دارد. یعنی این جملهی «بدون من خوش میگذره» واقعاً میتواند مثل یک ضربهی فیزیکی دردناک باشد. بدن ما تفاوت بین طرد عاطفی و سوختگی را تشخیص نمیدهد.
راهکار:
این حس مالکیت و ترس از دست دادن ریشه در نظریه دلبستگی ناایمن دارد؛ اگر طرف مقابل واقعاً خوشحال باشد، نشانهی سلامت روان خودش است نه بیارزشی تو. شاید وقتش رسیده به جای پرسیدن «با کی میخندی»، بپرسی «چرا هنوز خودت رو با گذشته محدود میکنی؟»