جستجو کنید..موضوع
نوع فیلترفیلتر
بهترزبان
بهترترتیب

با بدان نشستن

1 پست
متن های با بدان نشستن / بهترین متن با بدان نشستن [پیشنهادی]
همه فیلتر
همه زبان
بهترین ترتیب
حتی اگه دیدی با یه شیطان نشستم دارم چای میخورم
بازم حق نداری من قضاوت کنی .
شاید می‌خوام به راه راست هدایتش کنم وا .️
3.0
فلسفی مذهبی قضاوت نکردن نیت خوب با بدان نشستن هدایت دیگران
آیا می‌دانستی در روان‌شناسی اجتماعی به این پدیده «...

قضاوت نکن، شاید نیت هدایت باشد:

آیا می‌دانستی در روان‌شناسی اجتماعی به این پدیده «سوگیری بنیادین اسناد» می‌گویند؟ یعنی وقتی دیگران را می‌بینیم، رفتارشان را به شخصیت‌شان نسبت می‌دهیم (مثلاً «شیطان است»)، اما برای خودمان همان رفتار را به شرایط یا نیت خوب ربط می‌دهیم («می‌خواهم هدایتش کنم»). این خطای شناختی در همه فرهنگ‌ها ریشه دارد. آیا می‌شود همیشه طرف مقابل را با همان معیاری قضاوت کنیم که خودمان را؟

راهکار:

این جمله را می‌توان به یک چالش عملی تبدیل کرد: «اگر واقعاً قصد هدایت داری، چطور می‌توانی بدون اینکه خودت آلوده شی، تأثیر بگذاری؟» پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تأثیرگذاری اخلاقی نیاز به مرزهای شفاف دارد—نه هم‌نشینی محض.

مشابه ها