کوروش بزرگ یا کبیر؟ بحثی در هویت ایران:
واژه «کبیر» عربی است و در کتیبههای هخامنشی برای کوروش از واژه «وازرکه» (بزرگ) استفاده شده. خود کوروش در منشورش خود را «شاه بزرگ» مینامد. پس «کوروش کبیر» ساختهای پسااسلامی است. سوال: آیا نامیدن او با واژهای بیگانه، هویت تاریخی را تحریف میکند؟
راهکار:
این دیدگاه ریشه در ناسیونالیسم زبانی دارد. جالب است که در کتیبههای هخامنشی، کوروش را 'وازرکه' (بزرگ) خواندهاند و واژه 'کبیر' ترجمه عربیای است که بعد از اسلام رایج شد. شاید به جای جدال بر سر واژه، بهتر باشد به اصالت تاریخی توجه کنیم و از هر دو عبارت با آگاهی از پیشینهشان استفاده کنیم.