اولین بودن دلیل بهترین بودن نیست؟:
پدیده جالبی در روانشناسی و اقتصاد به نام «مزیت اولین حرکتکننده» وجود دارد، اما تحقیقات نشان میدهد بیش از ۷۰٪ از اولینها در بازار شکست میخورند. علت؟ یادگیری از اشتباهات اولیه و تطبیقپذیری دیرترها. مثلاً بتامکس در ویدئو اول بود اما ویاچاس کیفیت پایینتر و استراتژی بهتر داشت و پیروز شد. ذهن ما به دلیل سوگیری «اولی بهتر است» فریب میخورد، اما واقعیت پیچیدهتر است. آیا شما نمونهای سراغ دارید که اولین انتخاب، بهترین نبود؟
راهکار:
این جمله یادآور اهمیت کیفیت بر کمیت است. در دنیای استارتاپها، شرکتهایی مانند آمازون یا گوگل نشان دادند که دیرتر آمدن با محصول بهتر، میتواند غولهای اولیه را کنار بزند. اگر صاحب ایدهای هستید، به جای عجله برای اول بودن، روی عمق و تمایز تمرکز کنید.