وابستگی همیشه برابر با اندوه است؟:
در روانشناسی، مفهوم «دلبستگی ایمن» نشان میدهد وابستگیهای سالم نه تنها به اندوه نمیانجامند، بلکه پایه سلامت روان و روابط هستند. از طرفی، بودیسم بر «دوست داشتن بدون تملک» تأکید میکند تا رنج ناشی از وابستگی افراطی را کاهش دهد. آیا این تناقض، کلید مسئله نیست؟
راهکار:
این جملهای قطعی و جزمی است. شاید بهتر باشد بپرسیم: آیا وابستگی به اهداف، ارزشها، یا حتی برخی افراد (مانند فرزند) هم لزوماً به اندوه میانجامد؟ شاید مسئله، «وابستگی ناسالم» باشد، نه هرگونه وابستگی.