جستجو کنید..موضوع
نوع فیلترفیلتر
بهترزبان
بهترترتیب

اندوه هستی

1 پست
متن های اندوه هستی / بهترین متن اندوه هستی [پیشنهادی]
همه فیلتر
همه زبان
بهترین ترتیب
◝ز آغازِ هستی، جز اندوهِ مدام نبود

در تقدیرِ آدم، مجالی برای قیام نبود،

به اجبارِ بودن، به این انزوایِ سردِ محض

در این ضیافتِ تلخ، سهمی زِ کام نبود :)

3.0
غمگین فلسفی شعر فلسفی غمگین اندوه هستی انزوای سرد تقدیر و جبر
تحقیقات در روانشناسی نشان می‌دهد احساس «درماندگی آ...

شعری درباره اندوه تقدیر و انزوای سرد هستی:

تحقیقات در روانشناسی نشان می‌دهد احساس «درماندگی آموخته‌شده» دقیقاً همین حالتی است که شاعر توصیف می‌کند: باور به عدم کنترل بر سرنوشت. اما پارادوکس جبرگرایی می‌گوید: اگر جبر حاکم است، پس همین اندیشه نیز جبری است و خودش نقض‌کننده‌ی خود. جالب است که حتی در فلسفه، برخی فیلسوفان مانند کامو معتقدند پذیرش پوچی، آغاز طغیان و آزادی است. آیا می‌توان از چرخه‌ی اندوه با همین آگاهی بیرون پرید؟

راهکار:

این شعر نگاه جبرگرایانه‌ای به زندگی دارد، اما می‌توان آن را از زاویه‌ای دیگر دید: همان آگاهی از محدودیت‌ها، نخستین جرقه‌ی آزادی درونی است. شاید تلخی ضیافت، ارزش شیرینی انتخاب‌های کوچک را بیشتر نشان دهد.

مشابه ها