وقتی عشق تو برای کسی سنگین میشه:
این پدیده در روانشناسی «اضافهبار عاطفی» (Emotional Overload) نام داره. وقتی یک نفر حجم زیادی از محبت یا توجه دریافت میکنه، مغز برای حفظ تعادل، واکنش «گیجرفتگی» یا انجماد (Freeze response) نشون میده. جالبه که این واکنش ریشه تکاملی داره: در لحظات تهدید یا فشار سنگین، بدن برای صرفهجویی انرژی، سیستم عصبی رو خاموش میکنه. پس شاید اون طرف نه از سر بیمهری، بلکه از سر یک واکنش بیولوژیک دور شد. سوال به جامعه: آیا تا حالا برای خودتون این اتفاق افتاده که کسی زیادی واستون باشه و ناخواسته فرار کنید؟
راهکار:
این حس «زیادی بودن» رو شاید بشه از زاویهای دیگه نگاه کرد: گاهی آدمها ظرفیت دریافت عشق رو ندارن، نه اینکه تو زیادی باشی. شاید اونقدر کم میآرن که هرچی بهشون بدی، سنگینشون میکنه. این پست میتونه شروع گفتوگویی باشه درباره مرزهای عاطفی و پذیرش.