دلتنگی بعد از جدایی: چرا خاطرات آشنایی مثل انتقام میمانند:
حقیقت جالب: در روانشناسی به این پدیده «اثر فاصلهگذاری» میگویند – هرچه فاصله از یک رابطه بیشتر شود، لذتهای اولیه بزرگتر و درد جدایی عمیقتر به نظر میرسد. این خطای ذهنی باعث میشود آشنایی را عامل انتقام ببینیم، در حالی که جدایی خودش محصول تغییر اولویتهای طرف مقابل است. سوالی که پیش میآید: آیا جدایی واقعاً انتقام است یا ذهن ما برای توجیه انتخابهای بعدیمان این روایت را میسازد؟
راهکار:
این حس انتقامگیری از جدایی را میتوان با دیدگاه روانشناسی «ناهماهنگی شناختی» توضیح داد: مغز برای کاهش درد فقدان، خاطرات خوش را تلخ میکند تا بپذیرد رفتنش بهتر بوده. تمرین کنید هر روز یک خاطرهی واقعاً بد را بهیاد آورید تا تعادل ایجاد شود.