زود دیر شدن: چرا بعضی وقتا زود دیر میشه؟:
مغز ما زمان را بهصورت خطی درک نمیکند؛ در موقعیتهای تهدیدآمیز، آمیگدال ما خاطرات را با جزئیات بیشتری ثبت میکند و بهنظر میرسد زمان کش میآید. این پدیده را «اتساع زمان» میگویند. جالبه بدونید که در فیزیک، زمان واقعاً نسبت به سرعت و گرانش انعطافپذیره؛ یعنی هر «الان» شما ممکنه برای یکی دیگه گذشته یا آینده باشه. بهنظرتون مرز بین زود و دیر کجاست؟
راهکار:
این جمله یک خطای شناختی رایج را نشان میدهد: ما گمان میکنیم زمان از دست رفته، اما شاید هنوز دقیقاً در «همان لحظه» ایستادهایم. زود و دیر فقط برچسبهایی هستند که ذهن ما روی تجربه میچسباند. در فیزیک، حال مطلق وجود ندارد. شاید «دیر» همیشه یک توهم بوده است.