نمیخواهندت اما نیاز دارند: پارادوکس عاطفی:
تحقیقات عصبشناسی نشان میدهد که «نیاز» و «خواستن» دو سیستم مغزی متفاوت را فعال میکنند: نیاز، مسیر بقا (آمیگدال) را فعال میکند، اما خواستن، مسیر پاداش (مزولیمبیک) را. یعنی میتوانی برای دیگران ضروری باشی، بدون اینکه مطلوب آنها باشی. این پارادوکس، ریشه بسیاری از احساسهای تنهایی در جمع است.
راهکار:
این جمله ترس از نادیده گرفته شدن در عین مفید بودن را به تصویر میکشد. در روانشناسی به این پدیده «انزوای کارکردی» میگویند؛ جایی که فرد تنها برای نقشهایش ارزش دارد نه برای هویتش. شاید بهتر باشد به جای پرسیدن «چرا مرا نمیخواهند؟» از خود بپرسیم «آیا خودم را میخواهم؟»