پایان یک داستان با یک علامت سوال:
در روانشناسی، «نیاز به قطعیت» یک انگیزه اساسی است. مغز ما عدم قطعیت را به عنوان یک تهدید پردازش میکند و درد ناشی از یک پایانِ مبهم، اغلب از یک پایانِ تلخ اما مشخص، بیشتر است. این تمایل به بستنِ پروندههای ذهنی را «اثر زیگارنیک» مینامند. آیا گاهی رها کردنِ جواب، خودش نوعی جواب نیست؟
راهکار:
گاهی اوقات، خودِ علامت سوال، پاسخ نهایی است. پذیرشِ «نمیدانم» میتواند قویتر از گیر کردن در جستجویِ جوابی باشد که وجود ندارد.