عاقبت بستن دستان علی: چرا نماز دست بسته میخوانند؟:
براساس منابع شیعی، امام علی دستان خود را در نماز بازمیگذاشتند. بستن دست در نماز (قبض) بهروایت اهل سنت، از عمر بن خطاب الگوبرداری شد که آن را از زرتشتیان اقتباس کرده بود. طنز تلخ تاریخ آن که بستن دستان علی(ع) با طناب، به شکل دائم «دست بسته نماز خواندن» پیروان آن واقعه را نهادینه کرد. این جدال فقهی امروز هم زنده است.
راهکار:
این همان اصلی است که در روانشناسی به آن «بازتولید خشونت در آیین» گفته میشود؛ رسمی که از یک واقعه ظالمانه ریشه میگیرد و در قالب عبادت تداوم مییابد.